Bredbånd / Internett (2)

Prøv å starte modemet/datamaskinen på nytt.
Hvis du benytter trådløst internett må både modem/fiberboks og den trådløse enheten startes på nytt. (Dette gjøres ved å trekke strømtilkoblingen til enhetene.)
Hvis du benytter trådløst modem, koble en datamaskin direkte til modemet med en nettverkskabel.
(NB: Sørg for å trekke ut strømkontakten på din trådløse ruter, dette for å være sikker på at din datamaskin ikke er koblet til det trådløse nettverket)
Kjør en speedtest mot http://www.speedtest.net/


For å avdekke problemer rundt internettkapasiteten må alle trådløse enheter slås av. Dette fordi rutere kan over tid bli trege, da dens interne minne kan brukes opp.
Koble en datamaskin direkte til modem/fiberboks. Sjekk deretter hastigheten.
Sørg for at det kun er en datamaskin som er koblet til modemet.
Slå av evt. torrent klienter og alt annet som kan bruke kapasitet mot Internett og kjør hastighetstest mot http://www.speedtest.net/


E-post (2)

Bedriftskunder (ASP Exchange)

Brukernavn: Ditt brukernavn
Passord: Ditt passord

Server: epost.itportal.no

Domene: altaelva

Huk av for godta SSL – enkelte telefoner kommer med dette valget etter du har trykket neste.

Kraftkunder Exchange

Brukernavn: Ditt brukernavn
Passord: Ditt passord

Server: epost.kraftport.no

Domene: kraft

Huk av for godta SSL – enkelte telefoner kommer med dette valget etter du har trykket neste.

POP og IMAP

Brukernavn: Hele din epostadresse, samt ditt passord

Fortsette med å fylle inn: “server for innkommende e-post”: pop.eltele.no (Standard port, 110)
Fortsette med å fylle inn: “server for utgående e-post (SMTP)”: smtp.eltele.no

Slik gjør du det med SMTP innstillinger da dette skal være på en mobil/nettbrett
Vil du ha forklaring med bilder? Følg denne guiden for å sette opp din klient med SSL.
POP/IMAP innstillinger som guidene over, men bruk følgende for utgående server:
Utgående, SMTP: smtp.eltele.no
Port: 465
Sikker autentisering: Nei
Tilkoblingssikkerhet: SSL / TSL
Brukernavn: Hele e-postadressen. (f.eks: ola.nordmann@trollnet.no)
Passord: Det passordet som ble sendt / oppgitt til deg.


Eltele e-post SSL settings for iPhone og outlook“POP” e-post omfatter bl.a. domenene @trollnet.no, @e-vei.no, @dinpost.no og @kraftlaget.no. Som POP e-postkunde av Eltele så kan du logge inn på din e-post på to måter: Web eller e-postklient.

Alternativ 1 – Webmail: #1 Gå til http://mail.dinpost.no #2 Logg inn med din epostadresse som brukernavn samt ditt passord. Dersom du har glemt passordet ditt, så må du kontakte vår servicedesk for å få generert et nytt.

Alternativ 2 – Epostklient: Her kan du bruke Windows Live Mail, Outlook eller en annen kompatibel e-postklient. Du kan også koble til din POP-mail ved hjelp av ditt nettbrett eller en mobil. Finn guiden som passer for din klient og følg anvisningene under. Du kan også ta kontakt med vår servicedesk for å få oss til å sette opp klienten for deg via fjernstyring. Vær oppmerksom på at oppsett av epostklient via fjernstyring er å anse som utvidet support og vil bli fakturert med arbeidstiden det tar. Normalt sett er dette 30 minutter.

Slik setter du opp Outlook 2013:

Steg 1) Fra din Outlook, klikk “Fil” oppe i venstre hjørne, så Kontoinnstillinger -> Kontoinnstillinger

Steg 2) Under fanearket “E-post”, klikk ny.

Steg 3) Velg radioknappen “Manuelt oppsett eller flere servertyper”, klikk så Neste.

Steg 4) Velg “POP eller IMAP”

Steg 5) Fyll inn ditt navn og din e-postadresse. Velg kontotype “POP3″. Fortsette med å fylle inn: “server for innkommende e-post”: pop.eltele.no (Standard port, 110) Fortsette med å fylle inn: “server for utgående e-post (SMTP)”: smtp.eltele.no (Standard port, 25)

Steg 6) Brukernavnet er hele din e-postadresse. Passordet er det du har fått tildelt når din konto ble opprettet. Dersom du har glemt ditt passord, så må du kontakte vår servicedesk.

Steg 7) Klikk “Neste” og la kontotesteren gå seg ferdig. Du skal få en grønn hake på alle testene. Dersom noen feiler, så gå over steg 1 til 6 på nytt for å se etter skrivefeil.

Slik setter du opp Windows Live Mail:

Steg 1) Fra din Live Mail klient, klikk “Fil” oppe i venstre hjørne, så “Alternativer” -> “E-postkontoer”

Steg 2) Klikk på knappen “Legg til” for å legge til din e-postkonto. Trykk på valget “E-postkonto” og klikk Neste.

Steg 3) Fyll inn din e-postadresse og ditt passord. Dersom du har glemt dette passordet, så må du kontakte vår servicedesk. Huk av for “Konfigurer serverinnstillinger manuelt” nederst på skjemaet og klikk så Neste.

Steg 4) Informasjon om innkommende server Velg servertype: “POP”. Velg serveradresse: pop.eltele.no, la den stå på port 110. Fyll ut Brukernavn for pålogging med hele din e-postadresse. Sørg for å få med det som står bak krøllalfa også. La de andre valgene stå uendret. Informasjon om utgående server Velg serveradresse: smtp.eltele.no, la den stå på port 25. La de andre valgene stå uendret.

Steg 5) Gå over feltene du nettop har fylt inn i steg 4 og klikk Neste når du er sikker på at det er fylt inn riktig. Klikk fullfør når du har fått melding om at kontoen er lagt til og lukk kontovinduet.

Steg 6) Du skal nå se din innboks og være klar til å bruke din Windows Live mail med Eltele POP e-post. Hvis du har fulgt guiden over, men fortsatt ikke får koblet til, så bør du forsikre deg om at ditt brukernavn og passord er korrekt. Dette kan du forsikre deg om ved å gå til din webmail på http://mail.dinpost.no og logge inn der.

Har du en annen internettleverandør enn Eltele?
SMTP-serveren som står for sending av e-post følger nettleverandørene. Dersom du er kunde av Eltele, så skal du bruke Eltele sin SMTP. Er du kunde av Telenor, så skal du bruke Telenor sin SMTP. Vi vet at denne løsningen kan skape hodebry for kunder som er mye på farten – derfor tilbyr vi nå alle våre e-postkunder å bruke vår SMTP-server over SSL – uavhengig av om du har internett fra oss eller noen andre. Slik gjør du det: Vil du ha forklaring med bilder? Følg denne guiden for å sette opp din klient med SSL. POP/IMAP innstillinger som guidene over, men bruk følgende for utgående server: Utgående, SMTP: smtp.eltele.no Port: 465 Sikker autentisering: Nei Tilkoblingssikkerhet: SSL / TSL Brukernavn: Hele e-postadressen. (f.eks: ola.nordmann@trollnet.no) Passord: Det passordet som ble sendt / oppgitt til deg. NB! Dersom du får varsel om å godkjenne sikkerhetssertifikat, så må du svare ja.

E-post kommer ikke fram til min innboks
Vårt spamfilter skanner all innkommende e-post. Hvis avsenderen ikke har sendt deg en e-post tidligere, eller at det er svært lenge siden sist, kan det ta opp til 20 minutter før e-posten dukker opp i din innboks. Hvis den fremdeles ikke dukker opp etter 20 minutter kan den være stoppet av vårt spamfilter eller ikke kommet frem. Ta gjerne kontakt med vår supporttelefon, hvis det er lang telefonkø kan du også sende en e-post med spørsmål. Så tar vi kontakt med deg.


RDP / Citrix (1)

For å logge på din IT løsning hos Eltele når du ikke er tilkoblet det sikre bedriftsnettet fra Eltele, må du benytte deg av Multi-Faktor Autentisering.

En Multi-Faktor Autentisering består av noe du vet (ditt brukernavn og passord) og noe du har (din telefon).

– Citrix –

ASP-kunder
Last ned bruksanvisning for ASP (PDF)
Kraft-kunder
Last ned bruksanvisning for Kraft (PDF)

 

– Remote Desktop Services (RDP) –

ASP-kunder
Last ned bruksanvisning for ASP (PDF)
Mobil App
Last ned bruksanvisning for Mobil App (PDF)

Velkommen til Eltele.